Metody ilościowe w badaniach marketingowych

Metody ilościowe to zestaw technik i narzędzi analitycznych, które umożliwiają precyzyjne i systematyczne podejście do badania i rozwiązywania problemów. Opierają się one na zbieraniu, analizie oraz interpretacji danych liczbowych, co pozwala na wyciąganie obiektywnych wniosków i podejmowanie decyzji opartych na twardych dowodach.

CATI

Computer-Assisted Telephone Interview

Jest to prosta i szybka metoda pozyskiwania informacji od respondentów. Ankieter kontaktuje się z badanym za pośrednictwem telefonu, dzięki specjalnemu programowi uzyskane dane zapisywane są bezpośrednio na serwerze. Posiadane przez nas bazy numerów telefonicznych pozwalają na wybór jedynie tych respondentów, którzy spełniają zaakceptowane wcześniej kryteria doboru próby

CAPI

Computer-Assisted Personal Interview

Kontakt ankietera z respondentem odbywa się twarzą w twarz a zebrane informacje zapisywane są bezpośrednio w komputerze. Specjalnie stworzony program wspomaga ankietera w przeprowadzeniu wywiadu zgodnie z zatwierdzonym wcześniej scenariuszem. Niewątpliwą zaletą tej metody jest możliwość wyświetlania respondentowi (jeżeli wymaga tego badanie) materiałów multimedialnych takich jak (zdjęcia, filmy, muzyka), które mogą dostarczyć niezbędnych informacji na temat interesującego nas zjawiska.

PAPI

Paper & Pen Personal Interview

Jest to jedna z najpopularniejszych metod pozyskiwania danych ilościowych w badaniach marketingowych. Ankieterzy przeprowadzający badanie w terenie wyposażeni są w papierowe wersje kwestionariusza na których kodują udzielane przez respondenta odpowiedzi. Kolejnym krokiem jest wprowadzenie uzyskanych danych do komputera i przeprowadzenie niezbędnych analiz statystycznych. Następnie badacz tworzy raport w którym znajdują się analiza uzyskanych wyników oraz rekomendacje.

CAWI

Computer Assisted Web Interviews

W ostatnich latach internetowe badania ankietowe zyskują coraz większą rzeszę zwolenników. Głównymi zaletami metody są:

  • bardzo szybki czas realizacji badania przy stosunkowo dużej próbie
  • relatywnie niski koszt badania
  • możliwość wykorzystania materiałów multimedialnych takich jak (zdjęcia, filmy, muzyka)
  • możliwość dotarcia do specyficznej grupy respondentów

Desk research

Dzięki metodzie desk research możemy uzyskać kluczowe marketingowo informacje wykorzystując stosunkowo niskie nakłady finansowe. Desk research jest sposobem analizy danych wtórnych, czyli danych, które zostały już wcześniej zgromadzone i przetworzone. Należą do nich wszelkiego rodzaju zestawienia statystyczne, opracowania branżowe, analizy wypowiedzi respondentów na forach internetowych czy monitoring ekspozycji marki w mediach. Badanie desk research może służyć jako etap eksploracyjny projektu badawczego lub wzbogacający rezultaty tradycyjnych badań.

Metoda eksperymentalna

To jedna z najprecyzyjniejszych metod pozyskiwania informacji. Pozwala na sprawdzenie czy zastosowane zabiegi marketingowe przynoszą oczekiwany skutek. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych narzędzi statystycznych uzyskane dane są bardzo rzetelne i trafne. Wielką zaletą metody eksperymentalnej jest możliwość zbadania siły obserwowanego efektu np możemy stwierdzić w jakim stopniu przeprowadzona kampania reklamowa zwiększyła świadomość marki wśród konsumentów.

Metody jakościowe w badaniach marketingowych

Metody jakościowe to techniki badawcze skupiające się na zbieraniu i analizie danych nieliczbowych, takich jak wywiady, obserwacje czy analiza tekstów. Celem tych metod jest zrozumienie ludzkich doświadczeń, zachowań i motywacji w kontekście społecznym lub kulturowym. W przeciwieństwie do metod ilościowych, które dążą do uzyskania obiektywnych, statystycznych wyników, metody jakościowe koncentrują się na głębokim, kontekstowym zrozumieniu badanych zjawisk, co pozwala na odkrycie ukrytych znaczeń i subtelnych zależności.

CeBRiS Badania Rynku Wrocław

FGI

zogniskowany wywiad grupowy

Podczas wywiadu grupowego (FGI) doświadczony prowadzący spotkanie z respondentami (moderator) wydobywa od respondentów ich poglądy, opinie i przemyślenia związane z tematem badania. Aktywność kilkuosobowej grupy (6-8 osób) pozwala na dynamiczną i żywą dyskusję dostarczającą wielu nieosiągalnych wcześniej informacji dotyczących postrzegania marki, produktu, firmy oraz codziennych zachowań i stylu życia konsumentów. Rezultaty badania metodą wywiadów grupowych dostarczane są w postaci raportu z odpowiedziami na postawione wcześniej pytania badawcze, interpretacją wyników. Dodatkowo wyniki wzbogacane są o transkrypcje przeprowadzonej rozmowy oraz zapis audiowizualny spotkania.

IDI

pogłębiony wywiad indywidualny

Często problem badawczy jest na tyle skomplikowany i trudny, do zbadania, iż należy podejść do niego w sposób indywidualny i pogłębiony. Wykorzystywanie metody IDI pozwala na osiągnięcie tych celów. W czasie indywidualnego wywiadu z osobą badaną, moderator według stworzonego wcześniej scenariusza rozmowy, stara się wydobyć odpowiedzi na postawione pytania badawcze, a następnie pogłębić interpretację.
Zadzwoń teraz!