Badanie użyteczności i funkcjonalności produktu najczęściej przeprowadzane jest w paradygmacie pomiaru ilościowego. Realizowane jest wobec produktów już istniejących na rynku, mających określoną liczbę odbiorców. Celem zleceniodawcy owego badania jest uzyskanie odpowiedzi na takie pytania jak:
- kim jest grupa docelowa danego produktu?
- w jaki sposób używa/ stosuje dany produkt?
- jaki jest stosunek konsumentów do testowanego produktu?
- jakie motywy stoją za użytkowaniem danego towaru?
Aby móc odpowiedzieć na powyższe pytania, często badania użyteczności i funkcjonalności produktu wymagają przeprowadzenia całej baterii pomiarów. Konsekwencją takiego stanu rzeczy, jest ich rozciągłość w czasie i wysokie koszty. Nie wiele firm może więc sobie pozwolić na tego typu zlecenie. Sensownym rozwiązaniem wydaje się wtedy, realizacja badania użyteczności i funkcjonalności produktu poprzez tak zwane omnibusy. Co prawda, uzyskane w ten sposób dane nie są idealnie dopasowane do potrzeb danego klienta oraz nie ma on na nie wyłączności, ale jak mówi stare, dobrze wszystkim znane przysłowie: „lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu”. Z tego też względu liczba odbiorców badania użyteczności i funkcjonalności produktu stale rośnie.
Z pewnością warte podkreślenia są możliwe obszary zastosowania omawianego badania. Wbrew obiegowym opiniom badanie użyteczności i funkcjonalności wcale nie musi odnosić się jedynie do produktów/ towarów. Tego typu pomiar z powodzeniem może funkcjonować również w sektorze usługowym. Dobrym przykładem jest realizacja badania użyteczności i funkcjonalności restauracji. Określając funkcjonalność lokali gastronomicznych będziemy brać pod uwagę takie kwestie jak:
- lokalizacja placówki
- dobór menu
- rozplanowanie przestrzenne lokalu (np. rozkład stolików)
- udogodnienia dla klienta (np. możliwość dokonywania płatności kartą, miejsca parkingowe dla klientów)
Wachlarz metod weryfikujący powyższe kwestie jest szeroki. Możemy sięgnąć po tradycyjne już w badaniach marketingowych ankiety, możemy pokusić się o obserwację uczestniczącą (audyt). W badaniach skupiających się na określeniu użyteczności i funkcjonalności monitorowanych produktów czy usług ważna jest różnorodność stosowanych metod. Takie podejście gwarantuje uzyskanie bardziej wartościowych danych.
Badania użyteczności i funkcjonalności produktu choć czasochłonne i kosztowne od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem na rynku badań marketingowych.