Większość klientów wysyłając brief z zapytaniem na realizację badania marketingowego koncentruje się na realizacji jednego celu przez agencję – dostarczenie wiedzy w zakresie tego jedynego problemu badawczego np. wskaźnika znajomości marki, wniosków w zakresie co mamy zrobić aby poprawić nasz wizerunek, zniewelować słabe strony produktu/ usługi, czy też wiedzy w zakresie zadowolenia/ niezadowolenia klientów. Oczywście podane rzykłady nie wyczerpują tematyki badań marketingowych (a spektrum obejmuje ponad 300 zagadanień z obszaru). Kiedy pytamy się klientów, co zamierzają zrobić z otrzymanymy wnioskami, zazwyczaj słyszymy – będziemy je analizować i wdrażać. Niestety ale sam proces wdrożeniowy wniosków to nie tylko inwestycja ze strony Zamawiającego, czy to w zasoby ludzie, czy stricte kapitał finansowy niezbędny do działania, ale i również wiedza odnośnie uwarunkowań wdrożenia tychże wiosków. Do zobrazowania zagadanienie posłużmy się przykładem. Załóżmy, że Zamawiający „X” zamówił projekt badania konceptu nowej usługi. W umyśle Zamawiajacego, czy też na podstawie burzy mózgów zespołów roboczych powstały przemyślenia odnośnie grup celu, podstawowych funkcjonalności, rdzenia usługi, itp. Otrzymujemy brief od klienta z wytycznymi (listą wymagań). Do celów przykładu niech to będzie uługa skierowana dla grupy wiekowej 24-35 lat, płeć = mix, z miejscem zamieszkania: miejscowości do 100-150 k mieszkańców, gdzie klient zakłada hipotezę, iż grupa ta będzie potencjalnym klientem tejże usługi. W rekomendacji naszej wskazujemy jak najbardziej na zbadanie tematu/ konceptu w tejże grupie wiekowej, jak i poszerzenie tematyki badania o: a) dodatkowe lokalizacje 150-250 k mieszkańców, 251-500 k mieszkańców oraz najwieksze miasta Polski + tereny wiejskie, jak i dodatkowe grupy wiekowej 18-24 i 36-45 lat. Dodatkowo zalecamy badanie konkurencji (głównych graczy. Interesuej nas konkurencja pośrednią dla Zamawiającego w obszarze nowej usługi (a nie wiemy, czy konkurencji już nie próbowali wprowadzić podobnej usługi na rynek, a Zamawiający przecież nie musi posiadać wiedzy w tym zakresie). Dlaczego takie postępowanie? To, że nie będzie zapotrzebowania na koncept Zamawiającego we wskazanej przez niego grupie celu, czy też lokalizacji geograficznej/ wirtualnej nie oznacza, że nie ma popytu w innych grupach wiekowych, czy też lokalizacjach. Jeżeli nawet wnioski pokażą nam, że istnieje popyt (nie ma zanczenia czy umiarkowany, czy niski), to nie wiemy, ktoś nie próbował wprowadzić usługi na rynek (rynek mógł być na ten czas niedojrzały lub też było więcej barier i ograniczeń niż teraz). Podejście systemowe do projektów badań marketingowych, gdzie na relacji Agencja – Zamawiający kładziemy akcent na aspekt uwarunkowań rynkowych (jeszcze nie poruszamy uwarunkowań strategicznych) być może stanowi optymalne rozwiązanie świadczenia usługi w pełnej definicji najwyższej jakości.
Related Posts
Blind Testy w badaniach rynku
Blind tests czyli inaczej mówiąc ślepe testy służą do badania preferencji (np. smaku, zapachu,) związanych z daną kategorią produktową. Największą... read more
Próba badawcza
odsetek populacji biorący udział w badaniu, dobrany w oparciu o ściśle sprecyzowane kryteria metodologiczne. W zależności od charakteru ... read more
Czynniki wykluczające jednostki z badania
Rzetelność wyników uzyskanych w badaniach marketingowych w szczególności zależy od autentyczności wypowiedzi respondentów. Oczywiście jeżeli badany będzie chciał nas oszukać... read more
Badania CAPI
(Computer - Assisted Personal Interviewing) - wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym) technika badań ilościowych, w której ankieter firmy... read more
Badania marketingowe a czytelność raportów
Raporty z przeprowadzonych badań marketingowych stanowią uwieńczenie procesu badawczego, a przede wszystkim są najważniejszym elementem zainteresowania zleceniodawcy. Prezentacja wyników badań... read more
Badanie jakości obsługi klienta
Co sprawia, że chętnie powracamy do danej restauracji, sklepu, placówki bankowej? Pierwsza nasuwająca się odpowiedź to dobry produkt, w przypadku restauracji... read more
Analizy strategiczne
Celem analizy strategicznej jest dostarczenie kluczowych informacji o przedsiębiorstwie oraz otoczeniu w jakim funkcjonuje. Metodycznie przeprowadzona analiza otoczenia... read more
Etyka w badaniach rynku
Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku to instytucja stojąca na straży zasad etycznych w branży badań rynkowych. Instytucja założona... read more
Metoda eksperymentalna w badaniach rynkowych
Przeprowadzanie badań eksperymentalnych ma na celu poszukiwanie i sprawdzenie związków zachodzących pomiędzy dwoma zmiennymi. W zakresie badań rynkowych interesować będzie... read more
Dane wtórne w badaniach rynku
Dane wtórne to informacje gromadzone ze źródeł już istniejących, dzięki czemu ich pozyskanie nie wymaga prowadzenia bezpośrednich badań rynkowych. Główną... read more