Wizerunek firmy buduje się za pomocą różnych narzędzi, w zależności od tego na kim chcemy zrobić dobre wrażenie. Przykładowo tworzeniem wizerunku w oczach pracowników zajmuje się human resources, poprzez szkolenia, wynagrodzenia, pakiety socjalne, systemy motywacyjne tworzy się pozytywny klimat, który sprawia, że praca w takiej organizacji staje się czymś wyjątkowym i pożądanym. Zewnętrzny wizerunek firmy buduje się na dwa sposoby pośrednio poprzez różnego rodzaju zabiegi marketingowe typu reklamy, eventy, promocje oraz bezpośrednio za pomocą PR.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się ostatnimi czasy koncepcja CSR- Corporate Social Responsibility, którą również traktuje się jako narzędzie wizerunkowe. Według założeń CSR organizacja oprócz celu biznesowego powinna skupić się również na aspektach społecznych takich jak:
- Inwestycje w zasoby ludzkie
- Inwestycje w ochronę środowiska
- Budowanie pozytywnych relacji z podmiotami, które mogą wpływać na rozwój firmy.
Budowa wizerunku poprzez działania w obszarze CSR, przynosi wiele wymiernych korzyści i choć bezpośrednio trudno je zauważyć to bez wątpienia przyczyniają się one do stworzenia innowacyjnego przedsiębiorstwa.