Na co zwracamy uwagę podczas przeglądania prasy, co przyciąga nasz wzrok podczas oglądania spotów reklamowych, które billboardy zauważymy na ulicy? Co sprawia, że kupujemy dany produkt a nie inny? Jak sprawdzić czy reklama w ogóle jest zauważalna przez potencjalnych odbiorców- obecnych lub przyszłych klientów?
Eye tracker jest urządzeniem, które pozwala na śledzenie ruchu gałki ocznej człowieka. Jak wygląda takie urządzenie? Są różne rodzaje eye trackerów. Te stosowane do badań marketingowych przeważnie wbudowane są w obudowę ekranu komputera, tym samym są narzędziem bezinwazyjnym, pozwalającym na swobodne zachowanie się badanego. Taki typ eye trackera jest idealny do badań nad stronami internetowymi, reklamami telewizyjnymi, a także oceną reklam umieszczanych na billboardach. Jeśli chodzi o badania w terenie, np. w hipermarkecie czy drogerii, firma Tobii zajmująca się produkcją i dystrybucją eye trackerów wyszła naprzeciw badaczom i stworzyła eye-glasses, czyli eye tracker w okularach. Badany w tym przypadku zakłada okulary, który nota bene bardzo są nowoczesne i stylowe, od okularów odchodzi kabelek, który podłączony jest do narzędzia podobnego do ipoda, który można schować do kieszeni. Tak wyposażona osoba rusza do sklepu, dokonuje swobodnego zakupu, a nasz eye tracker zbiera cenne dla nas informacje. Co mogą nam dać takie informacje? Otóż dzięki eye trackerowi wiemy, na co ludzie zwracają uwagę a co zupełnie omijają wzrokiem. Oprócz informacji o tym, co przykuwa naszą uwagę, dowiadujemy się także, w jakiej kolejności spostrzegamy dane elementy, mogą to być na przykład reklamy na stronie internetowej, a także jak długo nasz wzrok fiksuje się na danym punkcie, czyli ile czasu spędzamy patrząc się na dany obszar. W rezultacie twórcy stron WWW, a także redaktorzy czasopism i gazet, w których również znajdziemy reklamy, mogą zażądać większej kwoty pieniężnej za umieszczenie reklam w tym a nie innym miejscu. Ponadto dzięki eye trackerowi możemy dowiedzieć się czy układ strony na stronie internetowej lub w gazecie jest przystępny i przejrzysty dla odbiorcy. Podobne korzyści z wyników badań z użyciem ET można wykorzystać w sklepach ustalając, jakie produkty i gdzie znajdą się na półkach, regałach, a to ma wpływ na to, co chwycą nasze ręce i włożą do koszyka z zakupami podążając za naszym wzrokiem.
Coraz bardziej popularne stało się wykorzystywanie eye trackingu do badań nad reklamami telewizyjnymi. Agencje reklamowe interesują się tym, co działa na odbiorcę reklam, co przykuwa jego uwagę, na co długo mogą patrzeć a na co nawet nie zerkną, jak czas spędzony na oglądaniu reklamy przełoży się na sprzedaż. Jak wiadomo emisja spotów reklamowych jest kosztownym przedsięwzięciem, podobnie kampania posterowa czy jakakolwiek inna, dlatego tak ważne jest skuteczne zaprojektowanie przekazu reklamowego i uprzednie sprawdzenie jego działania przed jakąkolwiek emisją na rynek. Wszystkie kroki podjęte przed właściwą kampanią reklamową mogą tylko pozytywnie wpłynąć na efektywność reklam, a w rezultacie odzwierciedlenie swoje znajdą również we wzroście sprzedaży reklamowanego produktu czy usługi.
Pomimo kosztów związanych ze sprzętem eye trackera, a także czasu, jaki potrzebny jest do analizy danych, eye tracker okazuje się nieocenionym źródłem danych na temat preferencji i zachowań klienta. Szeroka gama informacji zbieranych przez to urządzenie pozwala na wielorakie analizy, a także wprowadzanie skutecznych zmian w reklamach tak, aby skutecznie docierać do odbiorców, a tym samym zachęcać ich do zakupu produktu.
Post Date: 2011-02-20