Jedną z wielu potrzeb informacyjnych jakie Zamawiający badanie chce uzyskać są dane odnośnie zachowań konsumenckich. Wyniki badania powinny zatem dostarczyć odpowiedzi na pytania:
– co konsumenci kupują ?
– kto dokonuje zakupu? konsument czy klient ( pamiętajmy, że konsument nie musi być klientem),
– gdzie dokonywany jest zakup?
– dlaczego konsumenci kupują ? ( co decyduje o zakupie produktu/usługi),
– kiedy konsumenci kupują? ( jakie czynniki decydują o czasie zakupu produktu/usługi),
– jaka jest wartość dokonywanych zakupów przez klientów ? ( jaki jest rozkład wartości zakupów),
– jaki jest profil konsumentów/cechy demograficzne,psychologiczne i ekonomiczne klasyfikujące konsumentów na segmenty,
– jako korzystają z zakupionych produktów/usług ( badania etnograficzne),
– jaki będzie trend przyszłych zachowań konsumentów ?
W szczególnych przypadkach, kiedy jesteśmy zainteresowani poznaniem motywów zakupowych konsumentów, stosuje się zogniskowane wywiady grupowe, w których konsumenci mają możliwość swobodnego wyrażenia opinii.Określenie zachowań konsumenckich jest strategicznym elementem niemal każdego przedsiębiorstwa, w którym funkcjonuje dział marketingu.