Nie od dziś wiadomo, że każdy konsument poszukuje innego produktu. Jeden woli wydać więcej, ale mieć za to dłuższy okres gwarancji, inny natomiast nie przywiązuje do tego aż takiej wagi. Różnice w preferencjach konsumentów weryfikuje rynek, na którym znajduje się coraz więcej produktów jednej kategorii zaspokajających potrzeby nawet najwybredniejszych użytkowników. Aby zaspokoić potrzeby konsumentów, musimy w pierwszej kolejności podzielić rynek na grupy jednorodne tzw. segmenty. Identyfikacja segmentów to nic innego jak znalezienie konsumentów o podobnych potrzebach. Kolejnym krokiem jest dopasowanie oferty marketingowej do grupy docelowej, a więc takiej, która najlepiej pozwoli osiągnąć cele firmy. Ten etap należy do zadań marketerów, którzy coraz to bardziej wymyślnymi sztuczkami starają się zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Istnieje wiele rodzajów segmentacji np. można podzielić konsumentów ze względu na miejsce zamieszkania (małe, duże miasto lub wieś), cechy demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie), cechy psychograficzne (cechy osobowości, style życia) czy cechy behawioralne (okazje, nawyki zakupowe). Dzięki badaniom segmentacyjnym producenci różnego rodzaju dóbr są w stanie dopasować swoją ofertę do potrzeb konsumentów, którzy traktowani są jako grupa docelowa. Ponadto analizy tego typu pozwalają zidentyfikować najbliższa konkurencję co znacznie upraszcza funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Related Posts
Badania rynku a udział w rynku
Jednym z elementów badań rynkowych może być udział w rynku. Jest to wskaźnik o bardzo prostej formule, aczkolwiek pomimo swojej... read more
Kryteria w badaniach segmentacyjnych
Badania segmentacyjne, jak sama nazwa wskazuje mają na celu wyodrębnienie istotnych grup konsumentów danego produktu lub usługi. Sama kategoryzacja konsumentów... read more
Badania CAPI
(Computer - Assisted Personal Interviewing) - wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym) technika badań ilościowych, w której ankieter firmy... read more
Badanie jakości obsługi klienta
Co sprawia, że chętnie powracamy do danej restauracji, sklepu, placówki bankowej? Pierwsza nasuwająca się odpowiedź to dobry produkt, w przypadku restauracji... read more
Tajemniczy klient czyli o Mystery Shopping
Mystery Shopping (tajemniczy klient) jest to jedna z najefektywniejszych metod badania poziomu obsługi klientów. Historia tej metody rozpoczęła... read more
Rezultat badania zdeterminowany adekwatnością i rzetelnością metody badawczej
W przypadku badań marketingowych, analiz rynkowych realizowanych dla klientów biznesowych bardzo ważny jest szybki czas ich realizacji. Dlaczego? Wynika to... read more
Badanie postaw nabywców- modele złożone
W dostępnej literaturze poświęconej zastosowaniu badań marketingowych można znaleźć dość obszerne artykuły na temat modeli postępowania nabywców zarówno dóbr inwestycyjnych,... read more
Badania społeczne
badania mające na celu poznanie oraz zrozumienie postaw i opinii społeczeństwa na temat interesującego nas zjawiska. read more
Badania Omnibusowe PAPI
Zalety Badania: Najniższa cena na rynku: Koszt badania jest konkurencyjny i dostosowany do potrzeb klientów. Praca ankieterów podlega zapisowi cyfrowemu: Zapewnia to... read more
Korzyści płynące z badań Mystery shopping
Tajemniczy klient dowie się czy poszczególne oddziały stosują się do standardów wyznaczonych przez firmę? Tajemniczy klient sprawdzi jaki jest poziom obsługi... read more