Badanie stron internetowych


„Jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz” to maksyma, która w przeciągu ostatnich lat z roku na rok zyskuje na popularności. Dziś każdy przedsiębiorca zakładający firmę i myślący perspektywicznie w początkowe koszt założenia firmy wpisuje zaprojektowanie strony www. Nie ma już bowiem możliwości by funkcjonować na rynku bez zaznaczenia swojej obecności w wirtualnym świecie. Ale czy wystarczy tylko być? Oczywiście, że nie. Trzeba jeszcze wiedzieć, co zrobić aby wśród wielu podobnych do siebie stron być tą najlepszą. Aby koszty zainwestowane w całe zaplecze marketingu internetowego się zwróciły, nasze działania powinny być profesjonalne, ukierunkowane na jakość i dopasowane do grupy potencjalnych odbiorców naszej witryny. Jak zweryfikować powyższe założenia? Z pomocą przychodzą badania stron internetowych.

Przy realizacji badań tego typu ważne jest wieloaspektowe podejście do danego zagadnienia. Dlatego też w audytach stron internetowych biorą udział specjaliści z zakresu marketingu internetowego, osoby zajmujące się projektowaniem graficznym, budową, czy pozycjonowaniem witryn. Tak skompletowany zespół jest w stanie zrealizować szereg badań, analiz, a na ich podstawie dokonać fachowej diagnostyki strony , która podlega audytowi. Obszarami, które najczęściej są brane pod uwagę przy realizacji badań witryn internetowych są:

  • analiza użyteczności strony (monitorowanymi aspektami są między innymi: dostęp do strony, czas jej generowania, kompatybilność witryny z głównymi przeglądarkami funkcjonującymi na rynku polskim)
  • analiza zaplecza technicznego strony (monitorowanymi aspektami są między innymi: poprawność składni kodu, jakim dana witryna została napisana, jego analiza pod kątem tzw,” robotów” wyszukujących informacje w Internecie czy analiza objętości kodu strony głównej i poszczególnych jej podstron)
  • analiza oprawy graficznej strony (monitorowanymi aspektami są między innymi: dobór rozmiaru , wielkości czcionki i palety kolorów, rozmieszenie tekstu na stronie, zastosowane elementy intro i formy graficzne)
  • analiza SEO (monitorowanymi aspektami są między innymi: zastosowane słowa klucze generujące liczbę odwiedzin, meta dane zamieszczone na stronie głównej i na jej poszczególnych podstronach, widoczność strony w wyszukiwarkach)

Oczywiście każdorazowo badanie stron internetowych winno być dopasowane do indywidualnych potrzeb zleceniodawcy, a zarysowane powyżej obszary audytu są tylko pewną podstawą generująca kolejne aspekty diagnozy stron www.

Celem zebranych informacji podczas realizacji badań stron internetowych jest przede wszystkim ustalenie jak dana witryna wypada na tle konkurencji, czy prezentowane na stronie informacje są użyteczne z punktu widzenia jej grupy docelowej i czy są wystarczające (czy osoby odwiedzające stronę znalazły to czego szukały), czy przy tworzeniu witryny zostały zachowane wszystkie standardy oraz jak odbierana jest zastosowana forma wizualna danego portalu. Podsumowując celem badań stron internetowych, mówiąc językiem laika w zakresie pozycjonowania i optymalizacji stron www, jest ustalenie mocnych i słabych aspektów danej witryny (analiza SWOT).

Niniejszy artykuł miał na celu po pierwsze zasygnalizować istnienie narzędzi umożliwiających przeprowadzenie rzetelnych badań stron internetowych, a po drugie wyczulić administratorów witryn internetowych na jakość portali, którymi zarządzają. Gdyż, jak wspomniano na wstępie, dziś nie wystarczy już tylko „być” w internecie, trzeba jeszcze wiedzieć co zrobić, żeby w tym gąszczu informacji „być pierwszym”.


Zadzwoń teraz!