Dobór próby w badaniach jakościowych różni się pod wieloma względami od metod stosowanych w badaniach ilościowych, jednak należy zaznaczyć, ze jest on równie istotny w obu rodzajach analiz. W badaniach ilościowych staramy się dobrać tak próbę by jak najlepiej odzwierciedlała ona wyniki w populacji, natomiast w metodach jakościowych nie interesuje nas reprezentatywność uzyskanych wyników a raczej to by uzyskać jak najwięcej informacji na temat postawionych problemów badawczych. W badaniach typu FGI czy IDI stosuje się celowy dobór próby a więc pozbawiony jakichkolwiek cech losowości. Dobór celowy polega na skoncentrowaniu się jedynie na respondentach o określonej charakterystyce np. użytkownicy proszku do prania Persil, zwolennicy partii lewicowych czy użytkownicy aut marki Toyota. Należy pamiętać, że celem badań jakościowych nie jest ukazanie zjawisk zachodzących w populacji a raczej pogłębienie ich za pomocą wywiadów. Warto zaznaczyć, że w metodach jakościowych nie istnieją reguły dotyczące tego z ilu badanych powinny się składać grupy fokusowe (FGI) bądź ile indywidualnych wywiadów powinniśmy przeprowadzić (IDI). Zależy to w znacznym stopniu od charakterystyki populacji oraz od specyfiki problemu badawczego.
Related Posts
Blind Testy w badaniach rynku
Blind tests czyli inaczej mówiąc ślepe testy służą do badania preferencji (np. smaku, zapachu,) związanych z daną kategorią produktową. Największą... read more
Rynek lokalny czy regionalny?
Nie ważne czy jestem młodym przedsiębiorcą czy też doświadczonym ” rekinem biznesu”, za każdym razem kiedy myślisz o ... read more
Dane wtórne w badaniach rynku
Dane wtórne to informacje gromadzone ze źródeł już istniejących, dzięki czemu ich pozyskanie nie wymaga prowadzenia bezpośrednich badań rynkowych. Główną... read more
Badania Omnibusowe
wielotematyczne badania, przeprowadzane przez agencje badania rynku na dużych (najczęściej reprezentatywnych) próbach w regularnych odstępach czasu. Zaletą... read more
Twoja firma na nowym rynku
Nadal spotykamy się z sytuacjami, gdzie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw przed wejściem na nowy rynek swoje działania... read more
Segmentacja rynku wstęp
Nie od dziś wiadomo, że każdy konsument poszukuje innego produktu. Jeden woli wydać więcej, ale mieć za to dłuższy okres... read more
Czynniki wykluczające jednostki z badania
Rzetelność wyników uzyskanych w badaniach marketingowych w szczególności zależy od autentyczności wypowiedzi respondentów. Oczywiście jeżeli badany będzie chciał nas oszukać... read more
Agencja badania rynku- zadania
Najprościej mówiąc agencje badawcze dostarczają przedsiębiorcą niezbędnych informacji potrzebnych do podejmowania kluczowych decyzji biznesowych. W Polsce początki rozwoju branży badawczej... read more
Monitoring prasy reklamowej
Każdy z nas zapewne spotkał się kiedyś z gazetką reklamową. Należy do jednej z najpopularniejszych technik marketingowych, dzięki temu, że... read more
Metody jakościowe a badania rynku
Wybór metody badawczej zależy od problemu badawczego a zwłaszcza od tego jakie informacje zlecający chce uzyskać. Metody badawcze możemy podzielić... read more