Nadal spotykamy się z sytuacjami, gdzie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw przed wejściem na nowy rynek swoje działania marketingowe opierają w większości przypadków na wzorcowo opracowanym biznes planie. Samo przygotowanie dobrego biznesu planu często zajmuje samym przedsiębiorcom wiele cennych godzin, oczywiście w przypadku dysponowania odpowiednim budżetem można zlecić napisanie biznes planu firmom zewnętrznym. O ile autorzy biznes planów szczegółowo opisują drogi i sposoby realizacji wyznaczonych celów, budżetowanie wydatków, czy też precyzyjnie definiują zakres kompetencji kluczowych pracowników, od których zależy powodzenie przedsięwzięcie, o tyle mało kiedy się zdarza, aby firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw miała na swoim koncie uprzednio przeprowadzone badanie rynku. Sytuacja staje się jeszcze bardziej ciekawsza, kiedy firma zamierza zainwestować kapitał w nowy rynek, a nie dokonała jego aktualnej analizy. Jeżeli spojrzymy na to zjawisko z racjonalnego punktu widzenia, to na pierwszy rzut oka samo działanie nie jest racjonalne. Wobec tego jakie mechanizmy kierują naszymi decyzjami w biznesie?
- polegamy na naszym doświadczeniu, gdzie o na bieżąco kalkulujemy i sumujemy nasze sukcesy i porażki biznesowe. Jeżeli tych drugich jest więcej, na korzyść nam przychodzi chłodne myślenie
- polegamy na opinii w kręgu naszych znajomych. Jak najbardziej miło jest usłyszeć potwierdzenie własnego pomysłu od innych, ale na ile opinia jest obiektywna?
- obserwujemy otoczenie biznesowe tj. tych, którym się udało, a następnie staramy się ich naśladować. Tutaj się zatrzymajmy i odpowiedzmy na pytanie; czy na pewno wiem jaką drogą, jakimi środkami owa firma odniosła sukces? Nie popadnijmy w pułapkę ” pozornej prostoty”
- heurystyki – drogi na skróty w wydawaniu sądów i opinii, tutaj zachęcamy do zapoznania się z teoriami psychologii ekonomicznej
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek przy wejściu na nowy rynek :
- – jeżeli masz pomysł na biznes, sprawdź wcześniej być może już ktoś go miał, a już dawno pomysł umarł,
- – sam pomysł to nie wszystko, wdrożenie pomysłu w życie stanowić będzie o twoim sukcesie.
- – jeżeli chcesz być konkurencyjnym na rynku, musisz myślami wybiegać w przyszłość,
- – traktuj swojego klienta, konkurenta jako inteligentnego partnera ,
- – ucz się na błędach innych firm, to nic nie kosztuje,
- – zbadaj rynek; nie planuj w jakich godzinach klienci będą odwiedzać twoją restaurację, ale na początku sprawdź czy jest zapotrzebowanie,
- – jeżeli jesteś w fazie rozwojowej produktu i w tym samym czasie planujesz wejście na rynek, przyhamuj!!! Zakończ fazę rozwojową, przetestuj produkt i dopiero pomyśl o badaniach nowego rynku.
- – nie znasz się na badaniach, my też nie musimy znać się na wszystkim. Zleć badanie w obszarze jaki cię interesuje. Pamiętaj wysoka cena badania nie musi oznaczać wysokiej jakości. Obecnie na rynku jest kilka firm wyspecjalizowanych w badaniach dla MŚP, stąd też cena badania wynika z dopasowania do rynku.
- – dużo czytaj i aktualizuj swoją wiedzę.