Nasze smaki zmieniają się wraz z porą roku. Wiosną chętnie sięgamy po świeże warzywa, latem zajadamy się dojrzałymi owocami, jesienią na naszych stołach goszczą już dania nieco bardziej syte, a zimą chętnie do wszelkiego rodzaju potraw dodajemy takie przyprawy jak kardamon, cynamon czy goździki. O tych zależnościach wiedzą doskonale restauratorzy, właściciele sieci kawiarni, a nawet menadżerowie barów szybkiej obsługi, którzy co jakiś czas zmieniają swoje menu wprowadzając do niego dania sezonowe. Przed podjęciem jednak decyzji o dodaniu do oferty nowych produktów, warto zapytać się co na ich temat myślą sami konsumenci, bowiem kucharz mający nawet najbardziej wyrafinowany smak może nie odgadnąć preferencji typowego klienta.
Testy nowych potraw, dań czy też napojów można przeprowadzić w ramach badań marketingowych. Jest to specyficzny typ badań realizowanych w paradygmacie pomiarów ilościowych. Owe badania marketingowe prowadzone są zazwyczaj na kwotowych próbach respondentów dobranych zgodnie z charakterystyką grupy docelowej.
Na potrzeby niemniejszego artykułu załóżmy, iż jesteśmy właścicielem sieci kawiarni, która na okres świąt bożego narodzenia chce wypuścić 2 nowe linie kaw smakowych. Prototypów przygotowanych jest 6. W ramach badania marketingowego agencja badawcza rekrutuje respondentów, głównie wśród obecnych klientów kawiarni i zaprasza ich na testy nowych produktów. Badani w kilkuosobowych grupach kosztują 6 różnych napojów. Każda grupa otrzymuje kolejne kawy w innej kolejności. Zabieg ten ma na celu wyeliminować sytuację, w której na wyniki testów smakowych wpływ miałaby kolejność serwowanych napojów np. wystąpiłby efekt pierwszeństwa (faworyzacja kawy nr 1). W trakcie realizacji badania marketingowego, respondenci po skosztowaniu każdej z kaw uzupełniają przygotowaną ankietę, kwestionariusz, gdzie zazwyczaj na 5- stopniowej skali dokonują oceny poszczególnych właściwości napoju np. smaku, konsystencji, koloru. Następnie w ramach badania marketingowego dane z ankiet są kodowane i poddawane analizie statystycznej. Na podstawie otrzymanych wyników jesteśmy zaś w stanie wytypować dwa najlepiej ocenione w testach napoje.
W ten sposób za pomocą testowych badań marketingowych wybierzemy te produkty, które z dużą dozą prawdopodobieństwa spotkają się z akceptacją ze strony konsumentów. Na powyższym przykładzie doskonale widać, iż głównym celem wszelkich badań marketingowych jest minimalizacja ryzyka podejmowanych decyzji marketingowych, a badania testowe doskonale spełniają tę funkcję.